Beschermingsbewind in 5 stappen:

Werkwijze beschermingsbewind | Actua Bewind en Support

Kennismaken en jouw persoonlijke situatie bekijken

We starten met een gesprek waarin we kennis met elkaar maken en we bespreken jouw persoonlijke situatie. Dit gesprek hoef je niet alleen te voeren, je kunt bijvoorbeeld een familielid of hulpverlener vragen aanwezig te zijn bij dit gesprek ter ondersteuning van jou. We staan stil bij de hulp die je nodig hebt en wat je verwachtingen zijn. We leggen je uit wat bewind is, hoe het traject verloopt, wat de taken van een bewindvoerder zijn en wat er van jou verwacht wordt.

Werkwijze beschermingsbewind | Actua Bewind en Support

Bewind aanvragen

Het is noodzakelijk dat de bewindvoerder inzicht krijgt in alle financiële zaken maar ook de bevoegdheid krijgt om beslissingen te nemen. Hiervoor is een beschikking nodig van de Rechtbank in het gebied waar jij woont. Wanneer je besluit beschermingsbewind op te starten dan vullen we samen de benodigde formulieren voor de rechtbank in. Deze formulieren worden naar de rechtbank gestuurd en na een aantal weken ontvang je een uitnodiging om bij de zitting aanwezig te zijn, de bewindvoerder is hier ook bij aanwezig.  Als het bewind is uitgesproken en de beschikking van de rechtbank ontvangen is, kunnen we je financiële zaken gaan beheren.

Werkwijze beschermingsbewind | Actua Bewind en Support

Jouw financiële situatie in kaart brengen

Zodra Actua Bewind en Support de beschikking heeft ontvangen wordt er een beheerrekening en een leefgeldrekening voor je geopend. Je bestaande rekeningen worden opgeheven. De nieuwe beheer– en leefgeldrekening komen op jouw naam en wij zorgen voor het beheer. Op de leefgeldrekening ontvang je wekelijks of maandelijks het afgesproken leefgeld. Ook ontvang je van deze rekening een pasje waarmee je het leefgeld kan opnemen en, indien mogelijk, vragen we internetbankieren voor je aan.

Om goed inzicht te krijgen in jouw financiële situatie worden bij aanvang van het bewind de inkomsten, uitgaven, bezittingen en schulden in kaart gebracht. Vervolgens worden alle organisaties en schuldeisers waar jij mee te maken hebt aangeschreven zodat zij op de hoogte zijn van het bewind. Wij zullen het postadres van Actua Bewind en Support als correspondentieadres doorgeven zodat je na verloop van tijd geen post meer van deze organisaties zal ontvangen. Krijg je toch nog post binnen? Stuur het dan door naar Actua Bewind en Support.

Werkwijze beschermingsbewind | Actua Bewind en Support

Ook zelf verantwoordelijk voor je financiën

Tijdens het bewind dragen we zorg voor het beheer van jouw inkomsten en uitgaven. Ook wordt er gecontroleerd of je in aanmerking komt voor toeslagen en kwijtscheldingen. De belastingaangifte wordt jaarlijks gedaan (box 1). De eventuele schulden worden geïnventariseerd en afhankelijk van de schuldensituatie wordt de gemeentelijke schuldhulpverlening ingeschakeld of worden er, indien mogelijk, afspraken gemaakt met de schuldeisers. Uiteraard wordt jaarlijks de situatie met je besproken aan de hand van de Rekening en Verantwoording, welke overigens ook bij de rechtbank wordt ingediend.

Je blijft ook zelf verantwoordelijk voor je financiën. Zo wordt er bijvoorbeeld van je verwacht dat je boetes voorkomt, je eigen inkomen verwerft, als dat mogelijk is, en afspraken nakomt met gemeente of het UWV. Dit is belangrijk om jou goed te kunnen helpen.

Heb je vragen tijdens het bewind dan kan je ons altijd mailen of staan we je graag te woord tijdens het telefonisch spreekuur.

Werkwijze beschermingsbewind | Actua Bewind en Support

Financieel zelfredzaam worden

Beschermingsbewind wordt, afhankelijk van de grond van het bewind, aangevraagd voor onbepaalde tijd. Wanneer je, na verloop van tijd, verwacht de financiën zelf te kunnen regelen, kan je bij de kantonrechter een verzoek indienen om het bewind op te heffen. Gaat de kantonrechter hiermee akkoord dan stopt de taak van de bewindvoerder. Indien mogelijk helpen we je ook met begeleiding en ondersteuning om financieel zelfredzaam te worden. 

Taken bewindvoerder:

  • Opstellen verzoekafschrift
  • Opstellen Plan van Aanpak
  • Opstellen aanvullend Plan van Aanpak
  • Openen beheer- en leefgeldrekening
  • Opstellen budgetplan
  • Inventariseren van de schulden
  • Opstellen Boedelbeschrijving én Rekening en verantwoording
  • Aanvraag bijzondere bijstand
  • Aanvraag kwijtscheldingen
  • Verstrekken van een online inlog OnView om mee te kijken
  • Monitoren en bewaken inkomsten
  • Uitvoeren betalingen en leefgeld
  • Inventariseren schulden
  • Betalingsregelingen schuldeisers treffen
  • Belastingaangifte (box 1)
  • Telefonisch spreekuur
  • Bevordering zelfredzaamheid
  • Begeleiden naar MSNP of WSNP bij problematische schulden